Spesifikasi Burung Nuri

Burung Nuri

sumber : hewanpedia.com

Burung nuri adalah kira-kira 350 spesies berwarna-warni yang dibebaskan (dengan beberapa pengecualian ketara[Nota 1]) burung yang membentuk superkeluarga Psittacoidea, salah satu daripada tiga superkeluarga dalam urutan Psittaciformes (burung kakaktua). [Nota 2] Burung nuri sangat meluas, dengan spesies di Mexico, Amerika Amerika Tengah dan Selatan, sub-Afrika Selatan, India, Asia Tenggara, Australia, dan ke timur merentasi Lautan Pasifik sejauh Polynesia. Burung nuri termasuk banyak burung kakaktua termasuk makaw, konur, serindit, eklektus, burung nuri Amazon, burung nuri kelabu Afrika, dan budgerigar.

Harap Tunggu Link Tanpa Iklan

Download MSM Tool
mamang.tech  File Size 93 MB
Jika tidak terdownload otomatis silahkan klik Download Ulang. Dan jika link rusak silahkan lapor melalui halaman Contact Us.

Burung nuri mempunyai paruh dengan bentuk ciri melengkung, rahang dengan pergerakan yang sedikit lebih tinggi dari mana ia menghubungkan dengan tengkorak, dan kedudukan umumnya tegak. Mereka juga mempunyai kapasiti tengkorak yang besar dan merupakan salah satu daripada kumpulan burung yang paling pintar. Mereka adalah penyelam yang baik dan pendaki yang mahir di atas pokok-pokok. Sesetengah spesies boleh meniru suara manusia dan bunyi lain, walaupun mereka tidak mempunyai kotak vokal — instead possessing a vocal organ at the base of the trachea known as the syrinx.

Sumber : wikipedia.org

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di artikel ini terkadang di dapatkan dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah tersebut, silakan anda dapat menghubungi kami disini.

0 Comments